elevator

آسانسور

elevator

آسانسور

تسلط به استانداردهای آسانسور

پژوهشی نتایج یک پژوهش دانشگاهی حاکیست: حدود 50 درصد از عدم تطابق‌ با استانداردها در نصب آسانسورها در کشور، ناشی از عدم آگاهی کامل نصابان با استانداردها و نبود مطالعه و آموزش استاندارد در بین آنهاست.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، آقای پیمان تبریزی، دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی طی تحقیقی به بررسی رایج‌ترین اشتباهات نصابان آسانسور پرداخته است که بر اساس یافته‌های وی با وجود آن‌ که حدود ده سال از اجباری شدن استاندارد آسانسور می‌گذرد، 47 مورد عدم تطابق در بازرسی به کرات مشاهده می‌شود که متاسفانه حدود 50 درصد از عدم تطابق‌ها به علت عدم آگاهی نصابان از موارد استاندارد آسانسور و عدم مطالعه و آموزش استاندارد و نبودن سیستم مدیریت کیفی (Q.C) در شرکتهای فروشنده و نصب گننده آسانسور می باشد.

  

به نظر می‌رسد بعضی از عدم تطابق‌هایی که در این پژوهش به آن‌ها اشاره شده، به علت اشتباهات نصابان در زمان نصب به ویژه در موتورخانه و عدم رعایت فواصل استاندارد چیدمان تجهیزات آسانسور بوده است.

لذا بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود تا بازرسی در حین نصب آسانسور در مراحل مختلف انجام شود، زیرا عوامل تاثیرگذار کیفیت طرح، کیفیت ساخت و عملکرد است و عملا بازرسی آسانسور در کشور در مرحله عملکرد انجام می‌شود. بر اساس این پژوهش، حدود 30 درصد از عدم تطابق مشاهده شده رایج در بازرسی آسانسور در مرحله طراحی و ساخت به وجود آمده است.

برای اخذ گواهی طراحی و مونتاژ، حضور مدیر فنی در شرکتهای نصب آسانسور ضروری است که متاسفانه اکثر شرکتهای دارای طراحی و مونتاژ فاقد مدیر فنی آشنا با (سیستم مدیریت کیفی) Quality control system یا همان QC هستند و این امر باعث ایجاد اشتباهات فراوان در عملکرد نصاب آسانسور می‌شود.

همچنین اکثر مدیران و مدیران فنی شرکتهای نصب آسانسور، توانایی انجام محاسبات و تهیه نقشه آسانسور با نرم‌ افزار کامپیوتری را ندارند که این خود ضعف بزرگی است.

نتایج حاصل از این پژوهش تاکید می‌کند که اولین شرط برای بررسی توانایی اخذ پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور این باشد که شرکت نصب آسانسور، مدیر فنی داشته باشد که دوره‌های سیستم مدیریت کیفی (QC) را گذرانده و یا به آن مسلط و توانایی انجام محاسبات و تهیه نقشه آسانسور را داشته باشد.

نهایتا بررسی صلاحیت شرکتهای نصب آسانسور جهت اخذ گواهی طراحی و مونتاژ، توسط بازرسان سوم شخص انجام شود تا ضعف و توانایی نصابان را به خوبی درک کنند.

همچنین اصل بی‌طرفی در قضاوت آنها رعایت شود تا با نحوه ارزیابی در این زمینه اشتباهات رایج کاهش یابد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.