elevator

آسانسور

elevator

آسانسور

زنجیر جبران آسانسور چیست و چه وظیفه ای دارد؟

 در ساختمان ها و آسانسور های مرتفع، هنگامی که کابین در بالاترین یا پایین ترین طبقه قرار می گیرد، مجموع وزن سیم بکسل ها که سنگین می باشد، به یک طرف فلکه کشش منتقل شده و باعث سر خوردن روی فلکه کشش یا مصرف زیاد انرژی و گرم شدن موتور میگردد و برای رفع این موارد زنجیر جبران برای متعادل سازی وزن سیم بکسلهای تعلیق کابین و قاب وزنه تعادل و همچنین نیمی از وزن تراول کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

ادامه مطلب ...

از فاکتورهای مهم در آسانسور

یکی از فاکتورهای مهم هر آسانسور می باشد. البته انواع مختلفی از موتورهای آسانسور وجود دارد مانند موتورهای گیربکسی و موتور گیرلس و موتورهای مغناطیسی و غیره که در ایران بیشتر دو نوع موتور آسانسور گیربکس و گیرلس مورد استفاده می باشد 

همانطور که می دانید در آسانسور کششی نیروی محرکه لازم برای حرکت آسانسور و یا در واقع برای انتقال عمودی کابین آسانسور توسط موتور آسانسور ایجاد می شود. قطعات تشکیل دهنده یک موتور آسانسور عبارتند از: یک الکتروموتور کوپل شده به یک گیربکس کاهنده سرعت که دارای سیستم ترمز و فلکه سر گیر بکس بوده و روی یک شاسی بنام شاسی موتور آسانسور مونتاژ می شود. البته موتور آسانسور بر اساس گیربکس کاهنده سرعت خود به دو نوع موتور گیربکس آسانسور Geared traction Motor و موتور گیرلس (بدون گیربکس) Gearless traction Motor تقسیم می شود. البته لازم بذکر است که موتور گیربکس‌ آسانسور بر اساس نوع الکتروموتور خود به دو طبقه VVVF یا 3VF و ACVV طبقه بندی میگردند.


در موتورهای نوع دوم یعنی موتور گیرلس آسانسور بدلیل حذف گیربکس از موتور ابعاد موتور کوچکتر میگردد و این امکان را ایجاد می‌کند تا موتور بتواند در چاه آسانسور نصب گردد  در نتیجه نیازی به اتاق موتورخانه آسانسور نخواهد بود. همچنین استفاده از موتورهای بدون گیربکس موجب کاهش لرزش کابین آسانسور در حین حرکت شده و حتی مصرف برق را نیز کاهش می دهد. البته باید توجه نمود که قیمت موتور گیرلس آسانسور نزدیک به دو برابر قیمت موتور گیربکس‌ آسانسور می‌باشد.


 

اینکودر در آسانسور چیست ؟


اینکودر ابزاری برای تعیین سرعت یا موقعیت موتور و کابین است. که در صنعت اسانسور بیشتر برای کنترل بیشتر داریو تابلو  فرمان اسانسور بر رفتار و عکس العمل موتور اسانسور نسبت به بار کابین مورد استفاده قرار میگیرد .که در نهایت با عث افزایش کیفیت حرکت اسانسور در حرکت اولیه (استارت) و ثبات بیشتر در طول مسیر حرکت و همچنین نرمی توقف در هنگام ایست و دقت  ایست کابین میشود و کابین کاملا لول طبقه  توقف میکند (کابین نه از طبقه بالاتر و نه پایین تر توقف میکند کاملا هم سطح طبقه توقف میکند ) همچنین اینکودرباعث افزایش راندمان میشود .

این ابزار نسبتا کوچک در انواع مختلف و با مشخصات فنی متفاوت که عموما درآسانسور 5 و 24 ولت آن  و با تعداد پالسهای 512 الی 2048   بیشترین کار برد را دارد . از نکات مهم و قابل ذکر در استفاده از اینکودر که باید توسط پیمانکار یا شرکت مجری اسانسور مورد توجه قرار گیرد کوپلینگ اینکودر به موتور است در صورت عدم رعایت نکات مربوط به کوپلینگ میتواند مشکلاتی از جمله : لرزش کابین هنگام حرکت و در طول مسیر و ویبره در هنگام توقف بوجود اید 

نصب آسانسورهای گیرلس



درباب نصب آسانسورهای گیرلس آسانسورهای بدون گیربکس یا به اصطلاح گرلس (Gearless) آسانسورهایی هستند که موتور آنها از نوع بدون گیربکس بوده و دور فلکه کششی آنها صرفا توسط درایو کنترل سرعت (inverter) کنترل می گردد.این موتورها عموما (Permanent Magnet) آهنربای دائم هستند در گذشته در این نمونه  آسانسورها از موتورهای DC برای کنترل منحنی شتاب مثبت و شتاب منفی استفاده می کردند ولی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی ( به جزء در اسانسورهای بزرگ) این موتورها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. 

  ادامه مطلب ...

 سیم بکسل مجموعه ای تشکیل شده از چند رشته سیم مفتولی است که بصورت مارپیچ پیرامون یک مغزی پشمی فشرده تابیده شده اند و یک طناب فولادی را بوجود آرده اند.

سیم بکسل جز عضو هایی هستند که فقط در جهت کشش نیرو قابلیت استفاده دارند و در مقابل فشار کارایی ندارند. از سیم بکسل برای نگهداری و مهار و همچنین نگه داشتن انواع سازه های فلزی و حتی بتنی مورد استفاده قرار میگیرد. مانند استفاده در صنایع آسانسور و انواع بالا بر های ساختمانی و صنعتی. استفاده جهت مهار انواع کنسول ، بار و سایبان ، مهار و نگه دارنده انواع پل ها و راهرو ها و همچنین استفاده در ماشین آلات مانند انواع جرثقیل ها .

استفاده از سیم بکسل در صنایع فلز سازی امروزه دارای تنوع مصرف می باشد زیرا دارای هزینه کمتر نسبت به زنجیر و حتی عضو های فولادی هستند.

اتصال سیم بکسل ها نیز دارای تشکیلاتی است . برای مهار و اتصال ابتدا و انتهای سیل بکسل معمولا از بست هایی پیچ دار(کرپی) بصورت تکی یا چندتایی استفاده میشود همچنین برای ایجاد کشش در سیم بکسل جهت برطرف کردن خمش آن از عضوی بنام مهارکش استفاده می شود. مهارش ابزاری است سه قسمتی.1.قلاب رزوه دار 2. پوسته دو سر رزوه دار 3. حلقه بسته رزوه داری.

بعد از اتصال سیم بکسل به مهار کش ، قسمت رزوه دار مهارکش را پیچانده و این امر باعث کوتاه شده مهار کش و در نتیجه کشش سیم بکسل می شود.

سیم بکسل ها دارای انواع گوناگونی از لحاظ اندازه و جنس مصرف دارند. مانند . گالوانیزه دار ، بدون گالوانیزه ، استیل و بر حسب نیاز دارای اندازه های گوناگونی هستند که در بازار از لحاظ ابعاد قطر شناخته می شوند.

عوامل اصلی که جهت انتخاب سیم بکسل باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از

1.  مقاومت در مقابل سایش

2.  مقاومت در مقابل فرسودگی

3.  مقاومت در مقابل لهیدگی

4.  مقاومت در مقابل پارگی

5.  هرچه قطر سیم‌ها کمتر باشد، انعطاف آن زیادتر و مقاومت فرسودگی آن بیشتر است.