معرفی قطعات آسانسور- سیستم کششی
نیروی محرکه
نیروی محرکه این دسته از
آسانسورها عموما با استفاده از یک الکترو موتور که به یک گیربکس کاهنده کوپل
شده تامین می گردد.
و البته چند سالی است که تکنولوژی موتورهای بدون گیربکس (GEARLESS)
نیز به بازار آسانسور ایران راه یافته و استفاده از این موتورآسانسورهای پربازده معمول
گشته است.
احتمالا حالا دلیل استفاده از واژه موتور(گیربکس)ی را دریافته اید.
بنابراین میتوان گفت:
موتور الکتریکی آسانسور های کششی با توجه به نوع موتور و سیستم کنترل آنها به دو
گروه عمده تقسیم میشوند
1- موتورهای گیربکسی Geared
traction drives
2- موتورهای بدون گیربکس Gearless tractin drives
شاسی موتور
محل قرارگیری موتور و اجزای مربوطه بر روی این قطعه می باشد. درحقیقت گیربکس ، موتور و ترمز باید روی یک شاسی مونتاژ گردند . این ساختار فولادی برای نگه داشتن تمام قطعات و قسمت ها که در یک تراز هستند به کار می رود و اجازه می دهد کل مجموعه در صورت نیاز ، یکپارچه جابجا شود.
تابلو فرمان
محل قرار گیری تابلوفرمان معمولا در
موتورخانه است . در زیر به تعدادی از وظایف اصلی این تابلو اشاره می شود :
1- پذیرش درخواستها از کابین و طبقات
2- تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه
3- پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع
سرویسدهی
4- حفاظت الکتریکی از تجهیزات
5- کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی
6- کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : درب
کابین ، ترمز و ... نظارت بر حرکت بدون خطر کابین